Groene kaart, wel of niet verplicht?
Hij bestaat al decennia lang, maar de meeste Nederlanders hebben zich er nooit echt in verdiept: de groene kaart.
De groene kaart is een internationaal verzekeringsbewijs waarop precies staat aangegeven in welke Europese (vakantie)landen je autoverzekering dekking biedt. Ruim een op de drie (37%) is in de veronderstelling dat een groene kaart ook altijd groen van kleur is. Hoe ouder de automobilist, des te vaker dit als waarheid wordt aangenomen. De groene kaart ziet er overal in Europa hetzelfde uit en is inderdaad groen. In alle landen in het groenekaartgebied (EU) moet een bestuurder van een motorrijtuig kunnen aantonen dat het motorrijtuig én de eventueel gekoppelde aanhanger/caravan verzekerd is. Maar dat mag ook een digitale kaart zijn of een zwart-wit kopie. Zolang de verzekeringsgegevens er maar op vermeld staan.
In Albanië, Azerbeidzjan, Bosnië-Herzegovina, Israël, Iran, Macedonië, Marokko, Moldavië, Montenegro Oekraïne, Rusland, Tunesië en Turkije is volgens het Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars het kunnen tonen van een originele papieren groene kaart wel verplicht.
Verplicht of niet?
Twee derde (67%) van de Nederlanders is er daarnaast van overtuigd dat een groene kaart verplicht is om in Nederland in de auto te hebben liggen. Vier op de vijf (82%) is in de veronderstelling dat een groene kaart verplicht is in het buitenland. “Tot 1972 was dit verplicht, maar sindsdien is het in Nederland en andere Europese landen niet verplicht de groene kaart mee te nemen. Wel moet een automobilist op een andere manier kunnen aantonen dat de auto verzekerd is. In landen buiten de EU, moet je wel verplicht een groene kaart in je auto hebben. Daarnaast heb je voor bepaalde landen een apart verzekeringsbewijs nodig voor je caravan. Zoals Duitsland, Spanje en Polen.”
Bron: infinance