Ladingdieven slaan hun slag vooral in Brabant en Limburg
Ladingdieven slaan hun slag vooral in Brabant en Limburg
Het aantal ladingdiefstallen uit vrachtwagens is in 2017 nauwelijks gestegen ten opzichte van 2016. Vorig jaar roofden criminelen 237 keer een vrachtwagen leeg, een jaar eerder gebeurde dat 232 keer. Het aantal voertuigen dat werd gestolen is licht gedaald van 106 naar 95. Dat blijkt uit de Jaarrapportage Transportcriminaliteit 2017 van de politie. Afgelopen jaar werden 34 voertuigen mét lading gestolen, 9 meer dan in 2016. De meeste diefstallen van lading en van voertuigen met of zonder lading vonden plaats in de regio Venlo. Vooral industriegebied Trade Port West en verzorgingsplaats Venlose Heide (A67) waren populair bij criminelen, aldus de politiei. De A67 was samen met de A2 en A73 een hotspot voor ladingdieven. De meeste voertuigdiefstallen werden gepleegd in Roosendaal.
Roemeense methode
De drie meest gangbare werkwijzen van criminelen zijn de zogenaamde ‘Roemeense’ methode, het gebruik van knipscharen en snijbranders en het meer traditionele ‘zeilsnijden’. Bij de Roemeense methode slaan ladingdieven al rijdend toe. Sloten worden tijdens de rit opengeslepen. Achteropkomend verkeer wordt bovendien op afstand gehouden door afremmende auto’s op beide rijstroken. Zo kunnen de criminelen ongestoord hun slag slaan.
Sinds het voorjaar van 2016 ziet de politie een andere trend, zo blijkt uit het rapport. Vrachtwagenladingen met hoge waarde worden gestolen op streng beveiligde truckparkings. Daarbij werd gebruik gemaakt van knipscharen voor metaal, snijbranders en vrachtwagens voor de afvoer van buit. De politie denkt dat een aantal aanhoudingen bij deze werkwijze ertoe heeft geleid dat het aantal incidenten in het najaar van 2017 is gedaald.
In 2016 was er nog een grote stijging van het aantal ladingdiefstallen. Eind vorig jaar werd bekend dat internationaal gezien voertuigcriminaliteit waarbij lading werd gestolen nog steeds toeneemt.